سفارش تبلیغ
صبا ویژن

























حضـــور

                                     بسم الله الرحمن الرحیم

آیا موسیقی گوش کردن برای تحصیل رشد و تصفیه روحی ضرورت دارد؟

محققان در زمینه موسیقی پس از تحقیقات مناسب درباره موسیقی چه به وسیله آثار نویسندگان زبر دست و چه به وسیله ملاحظات شخص و مذاکرات طولانی و بی غرضانه با خود موسیقی دانانی که توانسته اند از عشق به ظاهر خوشایند و شکل ملایم طبیعت موسیقی تجاوز نموده و محتوای آن را مورد دقت قرار بدهند به این نتیجه رسیده اند که اظهار نظر درباره لزوم و شایستگی موسیقی خیلی مشکل تر و معماتر از آن است که مردم سطحی نگر، چه موافق و چه مخالف، صورت می دهند! اغلب این نوشته ها و دفاع ها از تحلیل ها و استنباط های سطحی تجاوز نمی کند.

 برخی از آهنگ سازان درباره موسیقی گفته است: من به هیچ وجه نمی گویم که موسیقی غذای روح انسانی است ، بلکه می گویم چاشنی و عامل تنوع روانی است. دیگری گفته: در مقابل این همه خشونت جریانات طبیعت و بد بختیها و ناگواری های فراوان که در زندگی انسان وجود دارد ما مجبوریم به موسیقی روی بیاوریم.

 به طور کلی باید گفت که، موسیقی موجب وصال نیست ، بلکه خیال وصال را در انسان تحریک می کند و نهایت کاری که موسیقی می کند این است که یک سری  خیالات و توهمات را در انسان تقویت می کند و واضح است که هر چه توهمات در انسان افزایش یابد ، عقل معاش و عقل معاد(1) در انسان تضعیف می شود.  

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1. این تقسیم بندی عقل نسبت به حوزه کاری عقل است و ذاتی آن نیست .کار عقل در تدبیر امور مادی راعقل معاش و در تدبیر امور اخروی و دینی را عقل معاد گویند.


نوشته شده در جمعه 89/11/1ساعت 2:21 عصر توسط ترنم وصال نظرات ( ) |


Design By : Pichak