سفارش تبلیغ
صبا ویژن

























حضـــور


                                          بسم الله الرحمن الرحیم
در حال حاضر جوانان و نوجوانان در معرض هجوم وحشیانه فرهنگی غرب قرار دارند، خواهشمندم توصیه‌ای را برای جوانان عزیز مرقوم فرمایید؟
حضرت آیةالله خامنه ای(مدظله العالی)؛ ترس از خدا و ترک معصیت نه تنها آخرت انسان را اصلاح می‌کند، بلکه برای دنیای انسان هم مفید است و در مشکلات خداوند برای شخص با تقوا راه حل مشکل را باز می‌کند. موفق باشید و باشیم إن‌شاءالله تعالی.


حضرت آیةالله بهجت(قدس ره)؛ باید زیر بنای اعتقادات و عملیّات را استحکام ببخشند و در چنین وقت هیچ فرهنگی در آن‌ها اثر ندارد و با توکل به خدا درس بخوانند و عمل نمایند.


حضرت آیةالله مکارم شیرازی(مدظله العالی)؛ جوانان و نوجوانان عزیز باید هر چه بیشتر پایه‌های ایمان خود را تقویت کنند و از عوامل و زمینه‌های تحریکات جنسی اجتناب ورزند، تا در مقابله با فرهنگ فاسد غرب موفق باشند.


حضرت آیةالله فاضل لنکرانی(قدس ره)؛ به جوانان عزیز توصیه می‌نمایم که قدردان نعمت جوانی باشند، بهترین و لذیذترین عبادت‌ها در ایام جوانی است. هرچه بیشتر خود را با قرآن کریم و ادعیه معتبره مأنوس سازند و از تهذیب نفس هیچ‌گاه غافل نباشند و در کنار علم و دانش که آن هم عبادتی است بزرگ، زندگی خود را معطّر به خلوص و تقوی و یاد خدا بنمایند.

 
حضرت آیةالله سیستانی(مدظله العالی)؛ شیاطین در هر زمان به نحوی انسان را فریب می‌دهد، خداوند به انسان اخطار فرموده که شیطان دشمن دیرینه توست از القائات شیاطین جن و انس بر حذر باش! امروز همراه با پیشرفت علم و صنعت، وسایل فریب شیطان بیشتر و سریع‌تر و موثرتر شده است و انسان در برابر او سلاحی ندارد جز ایمان به خدا و تقوا و پیروی از انسان‌‌ های منزّه از گناهان که خداوند آن‌ها را امام و الگو قرار داده است.


حضرت آیةالله تبریزی(قدس ره)؛ زندگی مخصوصاً دوران جوانی سرمایه زودگذری است که باید آن را غنیمت شمرد و استعدادها را در جهتی که آینده‌اش را از نظر معاش و معاد تضمین می‌کند به کار گرفت، آمادگی برای تحصیل علم یا یادگیری صنعت در همه زمان‌ها نیست. در دوران جوانی است که شخص باید از فرصت‌ها استفاده کند و با تحصیل علم یا یادگیری صنعت خود را مجهّز و آماده کند و با آشنایی با معارف حقه و احکام شرعی و عمل به وظایف شرعی راه سعادت را طی کند و با پاکدامنی و تهذیب نفس که در نتیجة عمل به وظیفه برای او پیش آمده، آیندة سعادت‌بخش خود را فراهم نماید و برای آخرت خود که منزل همیشگی و مقصد نهایی می‌باشد، توشه مناسب تهیه نماید تا در آن زندگی به حسرت و تأسف نیفتد.


حضرت آیةالله نوری همدانی(مدظله العالی) ؛ از جمله وظایفی که فرهنگ اسلام به عنوان یک وظیفه بر عهده مسلمانان می‌گذارد موضوع <شناخت زمان> و حرکت با مقتضیات زمان است که حضرت امیرالمؤمنین(علیه السلام) فرمودند: مَن کابَرَ الزمانَ عُطِبَ. هر کس با زمان مخالفت کند و خود را با مقتضیات آن تطبیق ندهد هلاک خواهد شد.
کسی که شناخت کامل از اوضاع زمان خود دارد هرگز مورد هجوم جریان‌های اشتباه‌آمیز قرار نمی‌گیرد و در راستای شناخت زمان وظیفة خود را به طور صحیح انجام می‌دهد و بالاخره ما این تعبیر را در احادیث اهل بیت عصمت(علیهم السلام) به طور مکرر و موکد می‌بینم، عَلی العاقلِ أنْ یَکونَ عارفاً بِزَمانِه مُقبِلاً عَلی شَأنِه بر شخص عاقل لازم است زمان خود را بشناسد و در این راستا به وظیفة لازم خود توجه کند.
ماهنامه  نامه جامعه- شماره 66


نوشته شده در سه شنبه 89/12/24ساعت 3:58 عصر توسط ترنم وصال نظرات ( ) |

                                     بسم الله الرحمن الرحیم

آیا موسیقی گوش کردن برای تحصیل رشد و تصفیه روحی ضرورت دارد؟

محققان در زمینه موسیقی پس از تحقیقات مناسب درباره موسیقی چه به وسیله آثار نویسندگان زبر دست و چه به وسیله ملاحظات شخص و مذاکرات طولانی و بی غرضانه با خود موسیقی دانانی که توانسته اند از عشق به ظاهر خوشایند و شکل ملایم طبیعت موسیقی تجاوز نموده و محتوای آن را مورد دقت قرار بدهند به این نتیجه رسیده اند که اظهار نظر درباره لزوم و شایستگی موسیقی خیلی مشکل تر و معماتر از آن است که مردم سطحی نگر، چه موافق و چه مخالف، صورت می دهند! اغلب این نوشته ها و دفاع ها از تحلیل ها و استنباط های سطحی تجاوز نمی کند.

 برخی از آهنگ سازان درباره موسیقی گفته است: من به هیچ وجه نمی گویم که موسیقی غذای روح انسانی است ، بلکه می گویم چاشنی و عامل تنوع روانی است. دیگری گفته: در مقابل این همه خشونت جریانات طبیعت و بد بختیها و ناگواری های فراوان که در زندگی انسان وجود دارد ما مجبوریم به موسیقی روی بیاوریم.

 به طور کلی باید گفت که، موسیقی موجب وصال نیست ، بلکه خیال وصال را در انسان تحریک می کند و نهایت کاری که موسیقی می کند این است که یک سری  خیالات و توهمات را در انسان تقویت می کند و واضح است که هر چه توهمات در انسان افزایش یابد ، عقل معاش و عقل معاد(1) در انسان تضعیف می شود.  

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1. این تقسیم بندی عقل نسبت به حوزه کاری عقل است و ذاتی آن نیست .کار عقل در تدبیر امور مادی راعقل معاش و در تدبیر امور اخروی و دینی را عقل معاد گویند.


نوشته شده در جمعه 89/11/1ساعت 2:21 عصر توسط ترنم وصال نظرات ( ) |


Design By : Pichak